Treceți la conținutul principal

Cele mai noi: Drama - filme bune

Restul e tacere (foto+synopsis)


Bucuresti, 1911.

Nori de praf si parfumuri frantuzesti, vrajitorii si telefon, copii desculti si toalete elegante pe bulevard, miros de cîrnati si batai cu flori la sosea, sclavagism si sindicate, noroi si tocuri înalte. Si peste toate acestea, un nou templu al pacatului:

Cinematograful...

Majoritatea oamenilor "subtiri" nu dau doi bani pe viitorul acestei curiozitati tehnice. Cîtiva însa pariaza cu viata lor. Ei sînt adevaratii jucatori...
GRIGORE URSACHE (Brezeanu, în realitate) e un "enfant prodige" de 20 ani, rasfatat, arogant si complexat, in acelasi timp, de personalitatea si succesul public al parintelui sau - vedeta comica a Teatrului National. Grig devine autor de film într-un moment în care notiunea de "film" abia incepe sa se defineasca.

LEON NEGRESCU (Popescu, în realitate) pozeaza în senior feudal, vizitat de deliruri mesianice, construindu-si reputatia unui Mecena ticnit. Omul crede cu încapatînare în misiunea sa divina de Protector al Culturii Românesti. Cam mult misticism pentru un producator de film!

Talentul lui GRIG si banii lui LEON vor crea o productie cinematografica, primul film de lung-metraj din România: o reconstituire gigantica a Razboiului de Independenta din 1877. Douasprezece bobine (o lungime nemaiauzita în epoca) apte sa umileasca cele mai ambitioase productii europene sau americane ale timpului...

Dar chiar si în zorii istoriei cinematografului, drumul spre sala de cinema e plin de obstacole. Exista forte adverse, pandind in umbra. Care ar fi acestea?

GAUMONT, PATHÉ... Marile companii europene. Capitalul strain - si, ca si cum lucrurile n-ar fi destul de complicate, o FEMEIE.

Tînara, ambitioasa, inconstanta, fascinanta si rapace ca si secolul care începe.

E o poveste in parte adevarata. "INDEPENDENTA ROMÂNIEI" a fost efectiv primul lung-metraj din istoria cinematografiei românesti. El exista si astazi în Arhiva Nationala de Filme si poate fi gasit in format DVD.

"RESTUL E TACERE" se vrea un film baroc si vital, emotionant si burlesc, ce încruciseaza numeroase destine, amesteca realitatea si fictiunea, comedia si drama într-o larga desfasurare simfonica: iata o fresca despre un timp si un spatiu în care progresul si influentele occidentale castiga teren in lupta cu mostenirea Orientului, în timp ce românii se îmbata constiincios, muind mititeii în sampanie.

In centrul acestui tablou, doi protagonisti: GRIG si LEON, cu bizara lor relatie de dragoste/ura.
Cu nebunia lor nediagnosticata, dar împartasita.
Cu obsesivele lor visuri de glorie.
Cu tradarile lor succesive.
Cu clipa lor de zbor sublim si cu prabusirea finala.

Este o poveste despre cucerirea (sau pierderea) independentei: cea istorica, cea financiara si chiar cea familiala. In timp ce, dupa secole de dominatie otomana, o tara îsi sarbatoreste libertatea într-o euforie aproape indecenta, Grig si Leon îsi duc fiecare propriul "razboi de independenta".
Leon împotriva companiei "Gaumonde".
Grig împotriva autoritatii paterne.

Mai mult decît orice, este o poveste despre straniul concubinaj între Arta si Bani, despre confuzia tragica ce planeaza peste aceasta fragila alianta. Despre Michelangelii si Papii din toate timpurile.

Artistul si Finantatorul se ucid unul pe altul de-a lungul întregii istorii a omenirii. Dar peste aceste doua cadavre devorate de viermi, peste acest peisaj morbid, OPERA troneaza în toata splendoarea ei, cu un surîs patat de sînge pe buze.

Si totusi: daca aceasta alegorie despre conditia artistului va deveni perceptibila în film, aceasta nu se va întîmpla decît sub forma unei emotii obscure, un frison, un mister, ceva inexprimabil, aproape de ceea ce numim "magia cinematografului".

Caci cinematograful, la momentul povestirii noastre, este cu adevarat magic! Sîntem în 1911. De-abia am depasit acel prim moment de panica, provocat de celebra locomotiva ce ameninta sa se prabuseasca peste public. Exista vrajitori: ei capteaza imagini si le fac sa miste pe pereti.

La celalalt capat al lumii, un anume Griffith îsi marturiseste rusinea de a-si cîstiga traiul cu o distractie de bîlci. "A 7-a Arta" urmeaza de-abia sa fie inventata. Dar publicul e deja asezat pe scaune, în întuneric...

Ia te uita! Misca!...



video: Cel mai scump film românesc

Comentarii

  1. [...] pageTracker._trackPageview(); st_ro_start(12005, "", "", ""); Jul 03 Restul e tacere (foto+synopsis) Filed Under (nicuilie.eu) by hrnicu on 03-07-2009 Bucuresti, [...]

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

2025 - nominalizarile la Premiile Gopo

  video: Filmele nominalizate la categoria Cel mai bun lungmetraj Lista completă a nominalizărilor: CEL MAI BUN FILM DE LUNGMETRAJ   ALICE ON & OFF producător: Irina Malcea-Candea | Luna Film ANUL NOU CARE N-A FOST producător: Bogdan Mureșanu | Kinotopia   MOROMEȚII 3 producători: Oana Bujgoi Giurgiu, Tudor Giurgiu | Libra Films NASTY producători: Tudor Giurgiu, Cosmin Hodor, Hanka Kastelicová | Libra Films, HBO Max SĂPTĂMÂNA MARE producător: Anca Puiu | Mandragora   TREI KILOMETRI PÂNĂ LA CAPĂTUL LUMII producător: Miruna Berescu | Asociația FAMART CEA MAI BUNĂ REGIE   Isabela Tent Alice On & Off Bogdan Mureșanu Anul Nou care n-a fost Stere Gulea Moromeții 3   Andrei Cohn Săptămâna Mare Emanuel Pârvu Trei kilometri până la capătul lumii CEL MAI BUN ACTOR ÎN ROL PRINCIPAL   Adrian Văncică pentru rolul Gelu din filmul Anul Nou care n-a fost Yann Verburgh pentru rolul Sami din filmul Captura Emanuel Pârvu pentru rolul Dragoș Binder din filmul Fami...

Cele mai bune filme românești din 2023

  extrase din newsletter-ul revistei CULTURA Ediție specială: Recomandări & premii din film, literatură, teatru, non-fiction, eveniment focus: film românesc Recomandări de: Andrei Gorzo  |  Victor Morozov  |  Ionuț Mareș

Filmul „Ion”, după Liviu Rebreanu (4 surse video + PDF)

  VEZI ROMANUL ÎN FORMAT PDF (DISPONIBIL GRATUIT ÎN BIBLIOTECA WANSAIT) filmul ION, integral pe Youtube (vezi în partea de jos a paginii alte surse disponibile) vezi filme gratuite pe TV5 online Ion Blestemul Pământului, Blestemul Iubirii regizat de Mircea Mureșan este un film românesc din 1980, bazat și el pe romanul omonim al lui Liviu Rebreanu. Acțiunea se petrece într-un sat din Transilvania, la începutul secolului al XX-lea. Ion este un băiat sărac, dar harnic, care se îndrăgostește de frumoasa Florica, fiica unui moșier bogat. Deși sunt foarte diferiți din punct de vedere social, cei doi se îndrăgostesc și hotărăsc să se căsătorească. În ciuda obstacolelor sociale și a împotrivirii familiei, Ion și Florica reușesc să se căsătorească. Totuși, după un timp, viața lor este afectată de problemele legate de moștenire și de lupta pentru pământ. Ion este nevoit să ia decizii dificile și să se confrunte cu o serie de situații dramatice, iar acestea îi schimbă caracterul și îl transf...

Cele mai bune filme românești: Moartea domnului Lăzărescu (integral)

 2005, 2h 30 min. The Death of Mr. Lazarescu (2005) Regia și scenariul: Cristi Puiu Scenariu (co-autor): Răzvan Rădulescu Suferind dureri de cap şi de stomac, dl. Lăzărescu, un bărbat singuratic de 63 de ani, cheamă o ambulanță, începând periplul infernal al unui om prin spitalele din București în căutarea unei îngrijiri medicale adecvate. Pe măsură ce noaptea trece, sănătatea lui începe să se deterioreze rapid. Actori: Ioan Fiscuteanu, Luminiţa Gheorghiu, Gabriel Spahiu, Doru Ana, Dana Dogaru, Şerban Pavlu, Florin Zamfirescu, Clara Vodă, Adrian Titieni, Mihai Brătilă, Monica Bârlădeanu, Mimi Brănescu, Rodica Lazăr, Alina Berzunteanu, Mirela Cioabă Rosa Etichetat „comedie neagră” și „capodoperă în stil Kafka”, „Moartea domnului Lăzărescu” este un film special în istoria cinematografiei românești și, din nefericire, o peliculă ce nu și-a pierdut nimic din actualitate. Cu o enormă forță dramatică, „Moartea domnului Lăzărescu” are meritul de a fi scos filmele neorealiste ale regizoril...

Cele mai bune filme românești: RMN (2022)

 R.M.N., Drama, 2h 5m trailer R.M.N. Cu câteva zile înainte de Crăciun, după ce și-a dat demisia din Germania, Matthias se întoarce în satul său din Transilvania. El doreşte să se implice mai mult în educaţia fiului său, Rudi, lăsat prea mult timp în grija mamei sale, Ana, şi să-l elibereze de temerile nerezolvate care l-au cuprins. De asemenea, e nerăbdător să-şi vadă fostul iubit, Csilla, şi preocupat de tatăl său, Otto. Când câţiva muncitori noi sunt angajaţi la mica fabrică pe care o conduce Csilla, pacea comunităţii este tulburată, temerile de bază îi cuprind pe adulţi, iar frustrările, conflictele şi pasiunile izbucnesc din partea subţire a înţelegerii şi calmului aparent. Un film de: Cristian Mungiu - Regizor, scenariu încasări: $450,255.00 (cf. TMDB) ȚARA DE PRODUCȚIE Franţa, România, Suedia, Belgia

Filme vechi: Calatorie spre casa (cu Jon Bon Jovi)

Calatorie spre casa (ROW YOUR BOAT - SUA, 2000) Cu: Jon Bon Jovi, Bai Ling, William Forsythe Regia Sollace Mitchell Drama. Jamey Meadows, un tânar delincvent abia eliberat din închisoare, încearca sa-si gaseasca o slujba decenta si sa nu mai aiba probleme cu legea, desi fratele sau, membru al unei bande criminale, îi propune diverse „lovituri". Plimbându-se prin cartierele New York-ului, pe post de responsabil cu recensamântul populatiei, Jamey cunoaste o tânara chinezoaica imigranta. Într-o lume când violenta, când indiferenta, doi oameni însingurati cauta dragostea si un loc pe care sa-l poata numi „acasa".

Road to Perdition (2002)

Genul: Aventura, Crima, Drama. Cu Paul Newman, Tom Hanks, Daniel Craig Filmul este un road-story si prezinta povestea unui copil, fiul unui asasin platit in slujba mafiei irlandeze din timpul prohibitiei, urmarit de propriul clan. Filmul are tensiune, suspans si o poveste minim frumoasa. Un rol de compozitie interesant face Jude Law. Nota filmului? 7 din 10. Deci: il recomand.

The Experiment (2010 - trailer)

Genul: Drama, Thriller. CU: Adrien Brody, Forest Whiteker Remake al unui film german O capodoperă cinematografică ce pornește de la un experiment real desfășurat la o universitate în care voluntari au fost împărțiți în două grupuri pentru a testa experiența carcerală. O parte dintre voluntari au devenit gardieni, iar alții deținuți. Experimentul s-a desfășurat pe mai multe zile, iar filmul explorează modul în care, de la relațiile quasi-amicale de la început, situația a degenerat, a apărut un conflict real între cele două grupuri, iar în final psudo-gardienii au ajuns să se comporte abuziv, iar pesudo-deținuții să organizeze revolte.

Vechi filme românești: Patima

Film romanesc din 1975, unul dintre putinele in care marea „actrita de suport”, Draga Olteanu Matei, este protagonista. Personajul sau este acela al unei cojocarite din Lugoj care se casatoreste, la batranete, pentru avere, in anii instaurarii puterii comuniste. va fi una dintre primele victime ale nationalizarii, iar regizorul Mircea Cornea prezinta un punct de vedere comunist depre aceata. Draga O.M. este si scenarist al filmului. Joaca si Cozorici, un rol de avocat. Imagini interesante care reproduc vechiul aspect al statiunii Baile Herculane.