Treceți la conținutul principal

Parfumul: Povestea unei crime


Titlu original: PERFUME: THE STORY OF A MURDERER


An: 2006
Actori: Dustin Hoffman, Alan Rickman, Ben Whishaw

Patrick Suskind a dat literaturii un roman care a marcat atât literatura, prin felul în care a atins în profunzime simturile cititorilor sai, cât si vânzarile de carte care au atins cote record.

Un asemenea roman nu putea sa nu trezeasca interes printre cineasti, dar, surprinzator, a fost nevoie sa treaca 19 ani înainte ca cineva sa îndrazneasca sa intre într-un asemenea proiect si un asemenea univers. Asa a aparut, în 2006, Parfumul: Povestea unei crime.

Jean-Baptiste Grenouille (Ben Whishaw) s-a nascut în 1744. Copil orfan, bolnavicios, el nu reuseste sa supravietuiasca decât prin unicul sau har: mirosul. Grenouille nu are alta pasiune decât pe cea a mirosurilor si fiecare secunda a vietii sale este calauzita de acest simt al sau hiperdezvoltat. Ducând o viata mizerabila, tânarul reuseste sa se angajeze ca ucenic la un mare mester parfumeur al Parisului, Giuseppe Baldini (Dustin Hoffman). El descopera astfel tehnicile si secretele de fabricare a parfumurilor, tehnici care îi duc talentul pe culmi nebanuite. Dupa ce creeaza câteva capodopere olfactive, Grenouille devine obsedat de obtinerea mireasmei ideale, un parfum care sa seduca instantaneu orice om care i-ar intra în raza de actiune. În cautarea ingredientelor potrivite, Grenouille este irezistibil atras de parfumul natural al tinerelor si virginalelor parizience pentru a caror mireasma el nu va ezita sa ucida...
Situat în Franta secolului XVIII, romanul povesteste viata lui Jean-Baptiste Grenouille, un om aparte dotat cu acest simt olfactiv iesit din comun, si visul lui supraomenesc care îl împinge sa comita cele mai abominabile atrocitati.
Desi producatorul Bernd Eichinger l-a contactat pe romancier înca de la aparitia romanului pentru a obtine drepturile de ecranizare a acestei istorii unice, bogate si complexe, dar Patrick Suskind a refuzat foarte mult timp sa cedeze drepturile de autor, cu o reticenta care a devenit legendara. El a acceptat abia 15 ani mai târziu sa îl lase pe Bernd Eichinger sa se ocupe de acest proiect.
Si abia atunci a început adevarata lupta pentru realizarea filmului. Proiectul a trecut prin numeroase mâini pentru ca Patrick Suskind nu voia sa vânda drepturile decât în conditiile în care Stanley Kubrick l-ar fi regizat. Stanley Kubrick, Martin Scorsese si Milos Forman au fost rând pe rând abordati pentru a li se propune ecranizarea, dar toti trei au refuzat motivând ca adaptarea nu este realizabila. Apoi Tim Burton si Ridley Scott au dorit sa achizitioneze drepturile, dar compania Constantin Films a fost mai rapida decât ei, iar, într-un final, adaptarea romanului a fost încredintata astfel lui Tom Tykwer.
A urmat cautarea actorului care trebuia sa-l interpreteze pe monstruosul Jean-Baptiste Grenouille, o cautare extreme de dificila cu toate ca, initial, când proiectul înca nu avea regizor, actori ca Johnny Depp sau Orlando Bloom ar fi fost interesati sa îl joace. Finalmente, producatorii s-au hotarât sa-i înmâneze aceasta dificila responsabilitate tânarului actor englez Ben Whishaw., aflat la primul rol principal.
Distributia a fost completata cu marii maestri Dustin Hoffman, interpretul parfumeurului Baldini, si Alan Rickman, acesta din urma acceptând sa-l încarneze pe negustorul din Grasse, Antoine Richis, un personaj complementar lui Grenouillel.
Logistica necesara filmarilor a fost considerabila. Prima zi de filmare a avut loc la sfârsitul lui iunie 2005, în Provence, unde s-a filmat recolta lavandei, iar restul filmarilor s-au derulat între 12 iulie si 16 octombrie 2005, în studiourile de la Munchen, în Barcelona, Figueras si Gerona, cu o echipa impresionanta de 520 de tehnicieni, 67 de actori si cu o suta de decoruri si 5200 de figuranti.
Asa cum era de asteptat, principala dificultate a constituit-o transpunera vizuala a universului olfactiv si a geniului lui Jean-Baptiste Grenouille în acest domeniu. O încercare reusita, pentru ca filmul induce spectatorilor trairi aproape la fel de reale cu cele simtite la inspirarea unui parfum.

Comentarii

  1. [...] pe care l-am vizionat intr-un tren)… o buna prezentare a filmului o puteti citi aici sau aici …pe mine m-a [...]

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Dulcea Sauna a Mortii

Drama
REGIA: Andrei Blaier
SCENARIUL: Petre Salcudeanu
CAST: Gheorghe Dinica, Mitica Popescu, Irina Movila, Florin Zamfirescu, Eugenia Serban
PRODUCATOR: MediaPro Pictures
ANUL LANSARII: 2004

Un puscarias celebru, Paraschiv, zis “Lama” (Gheorghe Dinica), cu 28 de ani de detentie la activ, dar si agent acoperit sub regimul comunist, primeste o noua “sarcina”, de la vechi “prieteni” care il au la mana. El trebuie sa accepte sa fie din nou inchis, pentru ca cel pe care trebuie sa il omoare, tanarul “Litera” (Florian Ghimpu), se afla in puscarie.
“Lama” isi da seama ca “Litera” trebuie sa moara pentru ca poate depune marturie impotriva unor oameni “sus-pusi”, pe care, intamplator, in zilele Revolutiei, impreuna cu prietena lui (Dana Rogoz), i-a vazut mutand dintr-un sediu “conspirativ” uriase sume de bani in valuta. Intre cei doi puscariasi se leaga insa o prietenie aparte, astfel incat “Lama”, desi obisnuit sa ucida cu sange rece, fara a pune intrebari celor care l-au angajat, nu pare sa vrea s…

Alegerea Sofiei (Sophie's Choice)

Regia: Alan J. Pakula

In rolurile principale : Meryl Streep, Kevin Kline, Peter MacNicol, Rita Karin

Gen film: Drama, Istoric, Psihologic

Ecranizare dupa: Alegerea Sofiei, de William Styron
Sophie, o catolica poloneza, este supravietuitoarea lagarului de concentrare nazist de la Auschwitz. Aici si-a pierdut sotul, copiii, parintii. Sosit la New York pentru a scrie o carte, tanarul Stingo o intalneste si se indragosteste de ea. Insa dragostea nu este mai puternica decat umbrele trecutului. (Cinemagia)

Alegerea Sofiei este o carte nu doar despre martiriul condamnatului din lagar, ci mai ales despre drama ulterioara supravietuirii. Iar drama aceasta vine din dezradacinare si neputinta. Eroina romanului îsi vede pierind sotul si parintii, dupa care e somata sa aleaga unul dintre cei doi copii si sa consimta la pierderea celuilalt. Ea trece pâna la urma testul Auschwitz, însa ulterior e pusa în fata unei stachete si mai înalte. Iar aici, dupa optiunile exercitate în situatii limita, intra în sc…

Meteopsychosys - short